TRAINART

AKTUELLT: 24-25/11 HotSpot Novi Sad – New Business Models for Performing Arts

Projektets andra HotSpot-session arrangeras av Kulturanova i Novi Sad, Serbien. Deltagarna träffas även denna gång online. Programmet kommer endast vara för deltagare i projektet, men delar av materialet kommer att släppas som podcast-avsnitt efteråt.

PROGRAMMET:


NOVEMBER 24th
13.15 Meet and greet! The TrainArt group gets to meet each other once again. Introduction about the hotspot and about Kulturanova. Presentations, some thoughts about the day. Brief chat about personal goals and expectations.

14.15 Intro from Kulturanova and the moderator Milan Vracar

14.30 Lecture: Entrepreneurship in Creative Industries – Milan Vracar
Milan is an independent culture producer and the president of Kulturanova. He gained vast experience in international projects thanks to the collaboration with some of the most important cultural actors in Serbia, Europe and overseas. He has also done many projects on residencies and other informal educational activities. This lecture will be an introduction about basic concepts of creativity, innovation, entrepreneurship and the scope of creative industries.

15.15 Video: “For which kind of art would you pay for?”
This is the question we asked the young people on the streets of Novi Sad .

15.40 Lecture: Artistic interventions in organizations – Uroš Mladenović
Artistic director of Kulturanova and coordinator of Teatarnova programme, an actor and a youth worker, founder of the Teleport Theater, which deals with youth artistic education, and does plays for young people in various cities in Serbia. He will present some concrete examples of how Kulturanova is trying to implement new business models.

16.30Q&A-session

17.00-17.15Wrap up, thank you, goodbye

——-

NOVEMBER 25th
13.15 Presentation: Magic Agency by Marija Farmer
Marija is a psychologist, physical theatre director, poetry writer and international consultant for various programs for people and organizational development using theatre and creative expression. Owner of Magic Agency, a consultancy company, and author of the brand Business Theatre, a methodology that combines innovative business thinking with live theatre.

13.50 Business Theatre Workshop by Marija Farmer

14.30 Q&A-session

15.00-15.15 Wrap up, thank you, goodbye


TIDIGARE: 6-7/10 HotSpot Göteborg – Performing arts and the shape of cities

Två dagar då vi undersökte hur platsspecifika konstpraktiker och konstnärens blick och arbetssätt kan bidra till hållbar platsutveckling.

Kan dagens ökade intresse för platsutveckling möjliggöra för konstnärer att bredda sin uppdragsbas? Vad finns det för vinster med att involvera konstnärer i stadsutvecklingen? Vad finns det för risker?

Läs en re-cap om dagarna här.


Vad är TRAINART?

TRAINART är ett Europeiskt samarbetsprojekt som syftar till att tillföra nya kompetenser till konstnärer och  kulturproducenter inom scenkonstfältet.

Teater Nu är en av fem projektpartners som under projektperioden kommer stimulera till innovativa verksamhetsmodeller för scenkonstområdet och utforska nya sätt för att göra kulturorganisationer ekonomiskt hållbara. Det inkluderar nya sätt att finansiera konsten, nya sätt att organisera sig som konstnärer och nya sätt att arbeta med publiken och den lokala förankringen.

TRAINART är ett samarbete mellan Consorzio Marche Spettacolo (Italien), Teater Nu (Sverige), Kulturanova (Serbien), Haceria Arteak ZAWP (Spanien) och WELCOME A.P.S (Italien). Projektet har också associerade partners så som Limerick City and County Council (Irland) och Tillt (Sverige).

TRAINART görs med stöd av Kreativa Europa. Teater Nus medverkan i projektet medfinansieras av Västra Götalandsregionen. 

Vad kommer vi göra?

Vi ska utveckla kompetenser genom att fokusera på två områden: nya verksamhetsmodeller för kulturorganisationer och konstnärliga interventioner i okonventionella miljöer. Du kan läsa mer om dessa fokusområden längre ner här på sidan.

24 utvalda deltagare, 4 från varje land, kommer genomgå ett träningsprogram på 120 timmar, varav 60 timmar kommer fördelas på workshops i Limerick (Irland), i Bilbao (Spanien), i Novi Sad (Serbien), i Ancona (Italien) och hos oss i Göteborg. 

I slutet av träningsprogrammet kommer varje partner, tillsammans med deltagarna från sitt land, planera och genomföra två pilotprojekt relaterade till projektets två fokusområden.

Säg hej till Teater Nu:s Trainartgrupp!

Det är Robin N Spegel, Johan Paus, Andreas Luukinen och Freja Hallberg som tillsammans med Teater Nu:s konstnärliga ledare Matilda Klamas och Sara Östebro kommer ta del av det europeiska träningsprogrammet och som nästa år kommer arbeta tillsammans med oss i de två piloter vi kommer genomföra.

Här presenteras våra fyra deltagare:

Robin N Spegel

Namn: Robin N Spegel

Gör: Jag frilansar som dramatiker, blandat med att jobba med frigrupperna Kvalitetsteatern och CRUSH. Jag är intresserad av queera berättelser och perspektiv, begär, sexualitet och kärlek/familj/relationer som teman och inspireras mycket av typ Hollywood-filmer. I Kvalitetsteatern jobbar vi mycket med devising och gör ofta collage-föreställningar baserade på egen-upplevda erfarenheter. i CRUSH jobbar vi kollektivt och gör interaktiva, platsspecifika ljudverk.  

Medverkar i Trainart för att: Jag tycker att det här känns som ett jättespännande sätt att få lära känna andra personer genom att göra något ihop. Jag älskar att skriva och ha min egen arbetsprocess men tycker samtidigt att det är extremt ensamt och drömmer om att det ska finnas writer’s rooms för dramatiker, alltså att man ska skriva mer kollektivt. Så alla typer av utforskanden kring hur en kan jobba på nya sätt tycker jag är spännande.  


Johan Paus. Foto: Jacob Danielsson

Namn: Johan Paus

Gör: Jag är frilansande regissör, bosatt i Stockholm. Senast regisserade jag Låt den rätte komma in på Stockholms Stadsteater Vällingby. Min passion är att skapa engagerande och drabbande scenkonst, jag vill komma nära det brutala i livet, förstora och blottlägga det för att låta det som orden inte lyckas fånga ta plats. Min absoluta övertygelse är att konst skall möjliggöra upplevelser för alla i en publik eller deltagarskara, jag arbetar aktivt för att inte skapa elitistisk eller svåråtkomlig konst. Jag tror helhjärtat på att skapa fullbordade, komplexa och öppna verk. Konst för alla.

Medverkar i Trainart för att: Scenkonstvärlden som jag är del av är ofta sluten mot omvärlden och upptagen med sig själv. Jag vill använda Trainart för att bryta loss från den slutenhet och lära mig av andras erfarenheter och perspektiv.


Freja Hallberg

Namn: Freja Hallberg

Gör: Driver framför allt PotatoPotato, ett scenkonstkompani baserat i Malmö och Stockholm men som ofta även befinner sig på annan ort, i Sverige eller utanför. Jag arbetar främst som regissör, men även producent, arrangör, chef, marknadsförare, konceptutvecklare, scenograf, ljusdesigner, tekniker, kostymör, dramaturg, textförfattare, fotograf, kompositör, redaktör, programmerare och så vidare. Jag intresserar mig mycket för konstnärlig organisering – både vad gäller organisationsform, finansiering, kommunikation och företagsstrukturer men också i det rent konstnärliga arbetet. 

Medverkar i Trainart för att: Mitt mål med detta är både att utvecklas själv, men också att ta med mig dessa erfarenheter och kontakter för att vidga Sverige som ju är en ganska isolerad plats ur ett samtidsscenkonstperspektiv.   


Andreas Luukinen

Namn: Andreas Luukinen

Gör: Jag arbetar som scenkonstproducent och har sedan några år min huvudsakliga bas på ADAS teater på Konstepidemin i Göteborg. Därutöver frilansar jag, de senaste åren i projekt hos Teater Dictat, med Varberg som hemvist. På ADAS teater är min passion att tillsammans med fantastiska medarbetare skapa uppsättningar som gläntar på locket till historier och erfarenheter som de flesta av oss inte hört talas om – eller som vi vill glömma. Mina geografiska nav i livet är Donsö i Göteborgs södra skärgård, Lund i Skåne och Österbotten i Finland.

Medverkar i Trainart för att: Jag ser fram emot att utbyta tankar och metoder kring det arbete vi gör i våra respektive fält och länder. På nåt sätt känns det ännu viktigare i knasiga tider som denna. Det vore roligt att känna att någon sätter ens kunskaper i gungning, känslan när man tror sig behärska något och någon plötsligt öppnar en ny dörr. Utan att behöva värdera något, bara uppleva det där…andra, nya. Den känslan. Längtar också efter att arbeta ihop med resten av gruppen och undersöka platserna runt oss (och i oss?).


Projektets två fokusområden

Nya verksamhetsmodeller för kulturorganisationer 

För kulturproducenter och projektledare som vill utveckla sina kompetenser och utforska idéer som stärker kulturorganisationens kapaciteter för att möta vår tids snabba förändringar. Här kikar vi bland annat på:

  • Internationellt arbete (turnéer, presentationer, samarbete) och interkulturella dialoger
  • Innovativa metoder för publikinvolvering och deltagarbaserat arbete
  • Nya finansieringsmöjligheter för kulturorganisationer
  • Strategiskt och flexibelt ledarskap för kulturorganisationer

Konstnärliga interventioner i okonventionella miljöer

För konstnärer som vill bredda sin uppdragsbas och som vill undersöka hur en kan använda sin konstnärliga praktik på fler samhällsområden. 

Här undersöker vi hur scenkonstnärers kompetenser kan skapa innovationer på vad vi ser som icke konventionella spel- och uppdragsplatser,  hur detta kan skapa nya dialoger och möjliggöra för nya synsätt. Det kan till exempel vara konstnärliga interventioner på platser som företag (till exempel som en del av en research-process), i det offentliga rummet (för att till exempel undersöka en plats sociala historia) eller för att utforma en stadsplanering som möter framtiden.

Läs mer om TRAINART på projektets hemsida

Läs mer om projektets partners

Följ projektet! 

Prenumerera på projektets nyhetsbrev

Facebook

→ #trainarteu