Scenkonstguiden drevs av Teater Nu 2015 – 2019. 2022 lämnade vi över fanan till en ny redaktion.
Scenkonstguidens startades av Teater Nu för att fylla en rad av luckor inom scenkonsten. I stort handlade det om att göra scenkonsten mer lättillgänglig och fysiskt resulterade det i en digitalplattform med en guide och en kulturredaktion, scenkonsthändelser och mötesplatser.
Scenkonstguiden var ett projekt som lyfte scenkonsten och synliggjorde konstens styrka. Detta genom att skapa scenkonsthändelser och mötesplatser, producera redaktionellt material och skapa digitala hjälpmedel för att göra scenkonsten mer lättillgänglig.
Scenkonstguiden var framför allt kända för sin satsiga Scenkonstgala och som digital plattform, men Scenkonstguiden jobbade också nätverksbyggande och på uppdrag av andra aktörer.
Scenkonstguiden lever nu vidare på scenkonstguiden.se och drivs av Linda Brelin och Märta Jungerfelt.
Scenkonstguidens crew bestod av Matilda Klamas, Sara Östebro och Rasmus Klamas.
Scenkonstguiden som app

Scenkonstguiden fanns som app för iPhone och Android för att göra scenkonsten än mer lättillgänglig. Med en kartfunktion för att se vad som gick att ta del av nära dig.
Tanken med guiden var att göra det lättare för människor att hitta till scenkonsten, och smidigare för aktörer att nå ut till sin publik. Det ska vara lika lätt att svänga förbi en föreställning eller utställning som det är att ta en fika eller gå på bio.
Scenkonstguiden som mötesplats
Scenkonstguiden:s crew är själva konstnärer och att skapa scenkonst för att väcka aptiten för ännu mer scenkonst är vårt recept. Extra stolta är vi över Scenkonstgalan – en kärleksnatt där vi hyllade scenkonsten på scen i ett alldeles eget glittrigt galaformat, dessutom med ett späckat program av scenkonst.
Scenkonsten är i behov av fler mötesplatser – att mötas över genre, ålder och erfarenhet tycker Scenkonstguiden:s crew är nödvändigt för ett vibrerande och nyskapande kulturliv.





Scenkonstguiden som kulturredaktion
Samtalet om scenkonst är viktigt och tillhör alla. Scenkonstguiden arbetade för en inkluderande konst- och kulturscen och ville inspirera till fler röster i konstsamtalet.
På webben och i appen kunde du läsa intervjuer med spännande personer, recensioner av föreställningar, personliga krönikor och rekommendationer om spännande händelser. Scenkonstguiden ville skriva om konst och scen på ett lättillgängligt och kul sätt, uppmana till egna tankar och ge inspiration att se mer konst- och scenkonst.
Utvalda Artiklar
-
Fokus inställt på nyskriven dramatik
Intervju med Sara Arrhusius om rum för ofärdig text och hur man kan möjliggöra för framtidens svenska dramatiker.
-
Barnen – vad har gått fel?
EliSophie Andrée har sett Riksteaterföreställningen Barnen i Höganäs och delar denna gång ut vattenglas i betyg.
-
Hur djupt är kaninhålet?
Karin Noomi Karlsson har sett Ensam galning i ett slakthus i Gamlestaden, Göteborg.
-
Stolt historia som skapar förändring
Sara Axelsson har träffat den romska kvinnoföreningen Trajosko Drom och gruppen bakom föreställningen En Oförglömlig Historia.
-
Terapi för dödsrädda
Sara Östebro har tagit del av Begravning1, en interaktiv helkväll ägnad åt begravning och död.
-
Splatterfotboll, fake-blod och död på låtsas
Rasmus Raphaëlle Östebro har tagit del av Molly Lowes megaperformance GAME ON på Lilith Performance Studio i Malmö.
-
Trustcoins och sektkänslor
Matilda Klamas har sett föreställningen 35 jag och några skådespelare på Backa Teater.
-
Tomrummet blev startskottet
“Vad är en akademi, egentligen?” Veronika Gustafson har kikat närmare på Den Nya Akademien.
-
Ett långsamt musikstycke baklänges
Reika Xappola Farman har sett koreografen Jefta van Dinthers Dark Field Analysis på Göteborgs dans- och teaterfestival.
-
Låt oss påverka
Matilda Klamas ringde upp Frida Blom på PR-byrån Westander och fick veta mer om lobbying och opinionsbildning.
-
Gärna mer glöd!
Matilda Klamas reflekterar kring Göteborgs dans- och teaterfestival och ställer sig frågor kring engagemang och angelägenhet.
-
”Nu vet jag bättre vilka mina vänner är
Det norska teaterkompaniet Verk Produksjoner djupdök ner i 100 år av konstnärsmanifest och fann nya vänner i konsthistorien.
-
Bygdespelens förlovade landskap
Karin Noomi Karlsson guidar oss till bygdespelen i Dalarna.
-
En kärleksförklaring till en nedlagd festival
Amelie Svenstedt har upplevt sitt första år på Gagnef, som också är det sista. Efter 17 år med musik och konst vid Dalälven läggs nu festivalen ner.
-
Med horisonten som kuliss
Maja Björkquist har besökt Oerol, en nederländsk festival för platsspecifik konst.
-
Värdig ett kalejdoskop
Matilda Klamas har sett DOP1 i Uppsala.
-
Det räcker inte att säga att alla är välkomna
Anna Bergström, konstnärlig ledare på SpinnUnga, reflekterar kring utbildning inom dans på lika villkor.
-
Festivalspecial
En festivalspecial med tips på internationella festivaler och hur en hittar in i stämningen.
-
Meningslöshet som frigör
Sara Östebro har pratat med koreografen och konstnären Sonja Jokiniemi som gästar Göteborgs dans- och teaterfestival med Blab.
-
Mogna ballonger och doften av gummi
Matilda Klamas har sett Rosemarys Babyshower på PotatoPotato.
-
Resonans av smärta
Matilda Klamas har sett Hemsjuka på Folkteatern i Göteborg.
-
Generös performancefestival i januarimörkret
En festival helt tillägnad performancekonsten.
-
Ormen lever (Varning för ironi)
Yolanta Schultz Rigtorp skriver om kampen för ett rikt kulturliv, om konstkritik och självinsikt.
-
Med limmet som vapen
Julia Hagström har sett Limmerskan och the glue movement – ett laboratorium för lim-experiment och andra former av poesi bakom nerdragna persienner på Malmö Dockteater.
-
Satans död väcker nya tankar till liv
Erika Böös tar avsked av triologin Satans Demokrati
-
Flugorna – Vi är fans!
Matilda Klamas och Sara Östebro såg Flugorna på Göteborgs Stadsteater.
-
Bloomsburygruppen ser bortom det mätbara
Matilda Klamas har pratat Bloomsburygruppen med Ingela Lind och hittat en grupp som går bortom det mätbara och tvärsäkra.
-
Grez-sur-Loing, en utopi?
Intervju med Alexandra Herlitz, universitetslektor på institutionen för kulturvetare, som doktorerat kring Grez-sur-Loing. En konstkoloni i Frankrike
-
En upplevelse av visuellt och emotionellt överflöd
Anne Vigeland har upplevt Bröllop1 – en interaktiv mastodontupplevelse i en industrilokal i Uppsala.
-
Att nå bortom det osynliga glastaket
Intervju med Henrik Sputnes om sociala processer, prekära arbetsformer och osynliga glastak.
-
Små nerver av plast
Oscar Steen var på pressvisningen av Malmö Dockteaters nya föreställning Skvalpet som har premiär den 9 januari.
-
Jag känner att jag har kommit hem
Rasmus Klamas tog sig ett snack med författaren och regissören Martina Montelius.
-
Money for nothing
Yolanta Schultz Rigtorp har sett Mephisto och blev så frustrerad att hon uppfann ett ny recensionsform för 2010-talet.
-
Fången i fantasin
Intervju med regissören Max Bolotin om kärlek, relationer och makt.
-
Är Sverige redo för Hedwig?
Rasmus Klamas har ringt upp Hugo Hansén som regisserat musikalen Hedwig and the angry inch.
-
Med hjärtat i kulturpolitiken
Vad gör en kulturpolitiker? Matilda Klamas travade in i stadshuset och träffade Mariya Voyvodova, ordförande i kulturnämnden, för att finna svar.
-
Associationer på The Misfits
Intervju med Mattias Andersson om utanförskap och associationer kring The Misfits.
-
Kultur måste kunna äga rum
Hur får kultur plats i staden? Intervju med Heiti Ernits, doktorand och projektledare.
-
Makodes återkomst
Om Makode Lindes utställning.
-
”Vi är viktiga. Vi kan förändra. Vi gör det ihop.”
Samtal med Gruppen om konstnärlig utveckling, normkritisk scenkonst och trygga rum.
-
För jag ser talanger i förort men inga förebilder
Alexander Abdallah bjuder på en personlig krönika och tankar kring sin resa som rasifierad inom scenkonsten.
-
”Vi kommer göra er mycket lyckliga”
Intervju med Ivana Sajevic och Nils Zapfe från Lovefuckers.
-
”Svartklubbarna kommer dö ut”
Sara Östebro tog del av samtal om klubbkultur och DJ-liv.
-
Intensivkurs i sinnligt lärande
Sara Östebro har tagit del av Sisters Academy i Malmö.
-
Vad är dockteater?
Rasmus Klamas intervjuar Margareta Sörenson, kritiker, om dockteater.
-
Jakten på starten av karriären!
Rasmus Klamas intervjuar dramatikern Malin Axelsson.
-
Pulsmätning på skådespelarlinjen i Göteborg
Intervju med Catharina Bergil om skådespelarlinjen.
-
Vi tar tempen på Stockholms Dramatiska högskola!
Rasmus Klamas intervjuar Simon Norrthon, lektor i skådespeleri.
Scenkonstguiden drevs av Teater Nu, en fri teatergrupp med bas i Göteborg som producerar scenkonst och mobiliserar mötesplatser. Scenkonstguiden startades med stöd av Arvsfonden. Sedan 2017 drevs Scenkonstguiden med stöd av Västra Götalandsregionen. Scenkonstguiden samarbetade med Sensus och KulturUngdom.