GÖRAN KLING
Utställning
2024
Blommor till dom levande
Göran Kling
4 maj - 8 juni
Vernissage: Lördag 4 maj, 11.30-14.00
Konstnären Göran Kling (f. 1978) presenterar nya verk på Boy konsthall. Blommor till dom levande är en installation av keramiska reliefer i sökande efter svar på frågor om arvsynd, föräldraskap och om hur våld har förändrat konsthistorien.
Göran Kling är känd för sina smycken och reliefer med motiv som blandar populärkulturella referenser, memes och smileys med uråldriga symboler. Uttrycket är personligt, slående och direkt – men objekten bär även på frågor och påståenden om hur vi människor skapar värde och mening i våra liv, genom historien och i samtiden.
Öppningen av utställningen görs som en del av Craft Days. Lördag den 4 maj erbjuds Craft Days-besökare en gratis busstur till några av evenemangets pärlor. Bussen avgår från Järntorget i Göteborg och tar er först till Nääs Konsthantverk och sedan vidare till Boy konsthall.
Boka dina biljetter till bussresan här: https://craftdays.se/craft-tour
__________________________________________________
"The tradition of the oppressed teaches us that the ‘state of emergency' in which we live is not the exception but the rule.There is no document of civilization which is not at the same time a document of barbarism. And just as such a document is not free of barbarism, barbarism taints also the manner in which it was transmitted from one owner to another”.
- Walter Benjamin, Theses on the Philosophy of History.
Stockholmsförorten Fruängen var 30 år gammal när jag föddes. Den hade byggts, som allt annat under åren efter andra världskriget, på en stark ideologi om den nya moderna tiden. Men på 80-talet kändes allt i Fruängen otroligt omodernt. Som om det kom från en svunnen tid vars tankar och ideal inte längre gick att greppa. När de första amerikanska programmen började sändas på tv var färgerna så starka att kontrasten till de dova putsfasaderna blev ogreppbar. Någonstans mellan Tjeckisk dockteater och Hulk Hogan uppstod ett hack i tiden som jag undrat över sen dess.
När första världskriget slutade hade Duchamp redan ställt ut Fountain och modernismen hade helt brutit sig loss från allt som någonsin existerat innan. Men kriget hade varit så förödande att när freden till slut kom var Europa förlamat av sorg. Konsten var tvungen att igen bli något tryggt och bekant. Modernismen återgick till religion, mytologi och hantverk. Fast det blev inte som innan utan en ny Frankenstein-version, ihoppusslat av avbrutna idéer och förnimmelser om något som inte längre fanns kvar.
Det finns en stentavla i Pompeii av Ikaroslegenden där nästa allt i bilden mörknat utom figuren av en sörjande far sittandes på stranden. Efter att själv blivit förälder läste jag om historien. Jag har alltid trott att det är en sedelärande berättelse om att följa den ”gyllene medelvägen”. Att inte flyga för högt eller för lågt. Men när jag läser den igen handlar det inte alls om det, utan istället om Ikaros far Daedalus. Daedalus, som var konstnär och uppfinnare, tog sig an att utbilda sin systerson i måleri. Men när studenten visade sig ha mer talang än läraren blev Daedalus så avundsjuk att han mördade honom genom att kasta ner honom från Akropolis trappor. Senare i historien, när Daedalus och Ikaros flyr från Kreta med hjälp av vingarna, kommer Atena ned från Olympen för att utkräva rättvisa för faderns synd genom att låta Ikaros falla från himlen.
Blommor till dom levande är en installation av keramiska reliefer i sökande efter svar på frågor om arvsynd, föräldraskap och om hur våld har förändrat konsthistorien. Relieferna befinner sig någonstans mellan bild och form där både symbolik och förkroppsligande kan existera samtidigt. Stengodsleran har en historisk koppling till antiken men också en för mig emotionell koppling till funktionalismens husfasader och deras avsaknad av utsmyckning. Installationen utgår ifrån Walter Benjamins tes om konstens roll som krigsbyte där segraren äger makten över dess öde. Där alla artefakter måste ses på i ljuset av en lång historia av nedärvd makt och våld.
- Göran Kling
__________________________________________________
Vernissage: Lördag 4 maj, 11.30-14.00
ÖPPET
Torsdag 15.00-18.00
Fredag 15.00-18.00
Lördag 11.00-14.00
Boy konsthall drivs av konstkompaniet Teater Nu och görs med stöd av Kulturrådet, Västra Götalandsregionen, Bollebygds kommun, Tore G Wärenstams stiftelse, Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och Sensus. Öppningen av utställningen görs som en del av Craft Days. https://craftdays.se