top of page

KONSTKOLONIN

Teater
2017
KONSTKOLONIN

– EN MIDDAG DU SENT KOMMER GLÖMMA.


EN FÖRESTÄLLNING SOM RÖR SIG I GRÄNSLANDET MELLAN TEATER, SUPPER CLUB OCH KONSTNÄRSSAMTAL. GENOM KOREOGRAFI, DRAMATISERING, INSTALLATION OCH MIDDAG REKONSTRUERAS MYTOMSPUNNA KONSTNÄRSKOLONIER PÅ PLATS I TRÄDGÅRDSFÖRENINGEN I GÖTEBORG.


Konstnärskolonier har historiskt fungerat som ett motstånd mot den rådande ordningen och varit en plats för konstnärer att undersöka nya uttryck, testa nya vägar och göra det där som ingen vågat göra innan. Vilka nutida konstnärliga tillflyktsorter behövs idag?


Genom tre kvinnliga konstnärers ögon – Lili Brik (mest känd för att ha inspirerat bland annat Majakovskij, Yves Saint-Laurent och Pablo Picasso), Virginia Woolf (Bloomsburygruppen) och Anna Ancher (Skagenmålarna) – blickar vi tillbaka till 1900-talets början och sekelskiftets konstkolonier.


Varje föreställning gästas av en inbjuden gäst, som reflekterar kring konstkoloni som livskonst, motståndsstrategi och alternativ samhällsform – och hur konsten kan utgöra en rum för förändring idag.


Konstkolonin är ett gestaltande av en dagdröm, en dröm om konstnärsklustret som förhöjer dig. Ett försök till att skapa känslan av original. En lek med vad som är genuint. Ljuset i Skagen blandas med svettig poesi och nyskapande form.


VI BÖRJAR MED EN MIDDAG OCH SLUTAR MED KONTEMPLATION.

VÄLKOMMEN ATT SLÅ DIG TILL BORDS!


Under föreställningen kommer du bjudas på mat* och dryck finns också tillhands.*


INBJUDNA GÄSTER


Fredag 15 september - Nina Bondeson

Nina Bondeson är en välkänd svensk bildkonstnär, författare och debattör, boende och verksam i Mölndal. Bondeson har tidigare varit professor i textilkonst vid högskolan för design och konsthantverk, vid Göteborgs universitet.


Söndag 17 september - John Huntington

John Huntington är konceptuell konstnär med främsta intresse i byråkratiska strukturer, irrationalitet och motstånd. Genom sina två samarbetsprojekt Kanslibyrån och Frihetsförmedlingen försöker han utmana och omforma strukturer i samhället, för att belysa det tvetydiga och ibland absurda i en del sociala överenskommelser.


Onsdag 20 september - Matilda Johansson

Matilda är konstnärlig ledare för Teater Nu och regissör för Konstkolonin. När nu Matilda själv blir gäst vid bordet får vi höra hennes tankar kring ämnet och om varför konstnärkolonier lockar. I sitt konstnärsskap återkommer Matilda till tematiker som rör sig kring makt och inflytande, organisering och påverkan. Matilda brinner för form, både ritualen kring “att skapa scenkonst” och “att gå på scenkonst”. Hennes stil är lekfull men noggrann. Matilda är helt klart en Brechtian med en förkärlek för verfremdung och premissen att skådespelarna går in och ut i fiktionen.


Torsdag 21 september - Caroline Andréason

Caroline Andréason är skådespelare och konstnärlig ledare för konstkollektivet snö. Caroline har arbetat på Backa Teater, Folkteatern, Göteborgs Stadsteater, Teater UNO och Cinnober, och även gjort ett flertal större roller på film och i TV. Konstkollektivet snö har sedan starten 2012 skapat scenkonst och performance, bl a Psykos 4.48 av Sarah Kane 2013, Slå rot där ingen plats för rötter finns 2014-15, Flykt 2016 och senast Modern av Svetlana Aleksijevitj 2016, som fortfarande spelas och skall ut på turné senare i höst. Konstkollektivet snö vill skapa rum för samtal och söker nya spelplatser varje gång.


Fredag 22 september - Josefina Posch

Josefina Posch är internationellt verksam konstnär som sedan 2008 är baserad i Göteborg. Hennes konstnärskap existerar i skiljelinjen mellan det privata och det publika och rör sig i gränslandet mellan skulptur, digitala medier och social-practice. Josefina är även verksam som curator, aktivist och föreläsare; hon driver Snowball Cultural Productions, är styrelsemedlem och gallerikoordinator på Galleri Box och adjunkt på Akademin Valand, Göteborgs Universitet.


Lördag 23 september - Trinidad Carrillo

Trinidad Carrillo är konstnär och bor i Göteborg sedan 1998 då hon började på Högskolan för Fotografi där hon tog Masterexamen. Hon har givit ut tre fotoböcker: Naini and the Sea of Wolves ( svenska fotobokspriset 2008), The name from Mars (2013) och No Date (2016). Hon har ställt ut flitigt i Sverige och även internationellt. Hon har sin grund i fotografin men jobbar även med installationer och perfomativa musikverk sedan ett par år tillbaka. Hon är just nu med på den kollektiva utställningen Konvergenser#3 på Nevven Gallery i Göteborg och arbetar på en duoutställning med Tuija Lindström som öppnar i Husby Konsthall den 25 November. I sin praktik intresserar hon sig för det som finns emellan det personliga och det magiska.


Torsdag 28 september - Caisa-Stina Forsberg

Caisa-Stina Forssberg, frilansande skådespelare med bas i Göteborg. Nyutexaminerad från Masterprogrammet för fördjupat skådespeleri. Aktuell med Körsbärsträdgården på Smålands Musik & Teater samt med Jag, Händel med det norska kompaniet Nartmanstiftelsen. Hon utgör även 50% av podcasten Kulturens ABC och driver instagramkontot @bleknos.


Fredag 29 september - Veera Suvalo Grimberg

Veera Suvalo Grimberg är initiativtagare till och konstnärlig ledare för Spinn. Hon har varit verksam som koreograf och dansare sedan 1995. Veera är utbildad dansare på Performing Arts School i Göteborg och har dessutom studerat danspedagogik. Bland Veeras egna verk märks bl.a. Hi-Hat Xpres 2012, The Dancing Excavators, The ground breaking ceremony (Sveriges paviljong, Världsutställningen i Shanghai) 2009 och Truckbaletten 2007-2009. Mellan 2003-2004 arbetade Veera som Airis-konstnär (TILLT) och 2004-2007 som Stadskoreograf i Vara. Hon har också arbetat som dansare med koreografer som Gun Lund, Ismo-Pekka Heikinheimo och Eva Ingemarsson.


Lördag 30 september - Ami Skånberg Dahlstedt

Ami Skånberg Dahlstedt är en scenkonstnär som arbetar med dans, text och film. Hennes verk är en intra-aktion av nutida dans, japansk dans, livsberättelser och konstnärlig forskning. Hon har just spelat föreställningen Medusas Skratt som förenade punk, Hélène Cixous, japansk medeltidspoesi och disco. Hon arbetar undersökande med att gå långsamt för att se hur en dansarmetod kan vara ett sätt att möta samhället/att mötas i samhället. Hon har också påbörjat ett scenkonstnärligt arbete om hur kvinnlig galenskap konstrueras.


bottom of page